Základní Analytics jsou lepší než žádné analytics. Časem se mi osvědčilo rozšířit měření o několik dimenzí, které jsou užitečné nejen pro obsahové weby.
Základní dimenze podle Simo Ahava
Simo je základ všeho :-) Málo věcí z GTM, které mě kdy v Analytice zaskočili, neměl Simo už dávno vyřešené. Nuže, proč se trápit s překladem, základní dimenze jsou tyto:
- Client ID (CID)
- Session ID
- Hit Timestamp
- User ID
Kompletní návod najdete zde: https://www.simoahava.com/analytics/improve-data-collection-with-four-custom-dimensions/
ID redaktora (Hit Scope)
V případě obsahové webu se hodí umět redaktorům ukázat jejich vliv na celkovou návštěvnost. Ideální je, pokud je možné v součinnosti s programátorem vyplnit ID redaktora při každém načtení stránky jako proměnnou dataLayeru. Proměnná musí být dostupná ještě před načtením GTM, jinak uvedený příklad nebude fungovat.
<script>
dataLayer = [];
dataLayer.push({'id_redaktora' : "redaktor_xyz"});
</script>
/*** kód Google Tag Manageru ***/
Pozorný čtenář jistě neřehlédne, že čísluji od “5” a že kvůli zjednodušení nepoužívám proměnnou Google Analytics, ale cpu dimenzi do tagu jako prase přímo. Mea culpa.
V Google Analytics už je pak nastavení celkem snadné:
Struktura webu (Hit Scope)
U obsahového webu je podstatné vědět, jak se daří jednotlivým sekcím. Pokud má web URL se strukturou, například https://web-o-autech.cz/katalog/skoda/superb/, zvládnou analýzu po sekcích Google Analytics ve výchozím stavu samostatně, v části content drilldown.
Pokud máte to štěstí (nebo pro analytika spíš smůlu), že má web hezké, čisté adresy jako https://web-o-autech.cz/skoda-superb/, tak je potřeba si sekce změřit samostatně.
Pro tento účel se hodí drobečková navigace webu, tedy v našem případě Web o autech > Katalog > Škoda > Superb. Ani zde se nevyhneme spolupráci s programátorem, pokud nechceme řešit implementaci vlastním javascriptem.
O přidání následujícího kusu Javascriptu do každé stránky webu pořádejte programátora:
<script>
dataLayer = [];
dataLayer.push({'id_redaktora' : "redaktor_xyz"}); // kód z předchozího příkladu
dataLayer.push({'uroven1' : "Katalog"}); // vynecháme první úroveň, protože je pro všechny stránky webu společná
dataLayer.push({'uroven2' : "Katalog > Škoda"}); // 1. + 2. úroveň
dataLayer.push({'uroven3' : "Katalog > Škoda > Superb"}); //1. + 2. + 3. úroveň
//...a případně další úrovně...
</script>
/*** kód Google Tag Manageru ***/
Nasazení v GTM a GA je stejné jako u ID redaktora. Použití v GA je snadné - v acquisition nebo behavior vyberte sekundární dimenzi a filtrujte v sekcích webu podle libosti:
TL;DR
Obvykle se snažím nasadit na obsahový web tyto custom dimensions:
- Client ID (CID)
- Session ID
- Hit Timestamp
- User ID
- ID redaktora
- Drobečkovou navigaci
V souvislosti s GDPR je třeba ošetřit práci s User ID a CID, ale to si nechám na jindy.